Direktlänk till inlägg 10 maj 2010

Om sömn- och matvanor

Av 1styckesmafolkochjag - 10 maj 2010 09:05

Vi hade BVC-hembesök i fredags. Lilleman ligger en bit över längdkurvan som vi misstänkt, det är lång kille vi har. Vi diskuterade matvanor.


Eftersom vi fick en liten skrutt som inte sover eller somnar särskilt lätt så har vi ofta kört med vårt "säkra kort" på kvällarna. Han har fått flaskan och ofta somnat när flaskan är tom. Sedan sover han. Det har varit vår prioritet, både för hans och vår skull. Bebisar behöver som sagt sömn. Lilleman har alltid vaknat flera gånger under nätterna men på senare tid vaknar han en eller två gånger.  Detta var tydligen ett BIG NO NO, för 6-månaders ska sova en hel natt utan att vakna för ett nattmål och tydligen ska man aldrig mata i sängen. Jag kan förstå att bebisar inte ska förknippa sängen med mat så det kan jag väl köpa till viss del. Samtidigt har det på något sätt varit vår "räddning", vi vet att han somnar om vi matar vid läggning. Han sover ju aldrig annars utan skriker och gråter i evigheters evighet. Har man tur så sover han en stund på dagen. Var finns alla tips för oss föräldrar som har barn som aldrig sover? Sov när bebisen sover - men om de aldrig sover då? Om bebisarna inte vill ta napp, ta snuttefilt osv och inte har något att trösta sig själva med? Vi verkar vara bortglömda. Därför har vi tillåtit vår läggningsrutin då det har funkat.


Vi försöker dock ändra detta nu, särskilt då lilleman har fått tänder som måste borstas efter kvällsvällingen, inga hål i de små bissingarna vill vi ha. Vi har vår lugna stund med stillsam sång och mys, kvällsvälling, borsta tänderna sedan dags för sängen. Det har gått sådär hittills, men jag tror att det går framåt. Förut har lilleman somnat runt 20:30 men detta var alldeles för sent enligt BVC. Det har bara inte gått att få honom att somna tidigare på kvällen.


Litet tillägg:


De senaste tre kvällarna så har allt gått jättebra! Efter tandborstning så har lillen varit uppe en liten stund till med lugn och mys. Sedan har vi lagt honom i sin säng, sagt godnatt och därefter lämnat rummet. Han har sedan somnat efter ca en kvart på egen hand. Hoppas hoppas detta håller i sig!


 
 
Ingen bild

Johanna (& Cassius)

11 maj 2010 16:32

Man gör det som fungerar för ens egen familj... =) Det är ju inte BVC som tar hand om ens barn när det vägrar sova hela natten... =P

 
Ingen bild

Marre

11 maj 2010 17:44

Helt sant Johanna :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 1styckesmafolkochjag - 13 december 2011 21:08

Ja det var sannerligen ett tag sedan sist. Det har hänt mycket det senaste halvåret i både positiv och negativ bemärkelse. Jag hade egentligen inte tänkt att skriva något mer i denna blogg, men ändrade mig då jag gärna går tillbaka och  läser och min...

Av 1styckesmafolkochjag - 12 maj 2011 22:18

1 1/2-årskontrollen med tillhörande läkarebesök samt vaccination började bra då vi missuppfattat tiden och kom en timma försent. Inte bra. När M skulle näckas för vägning/mätning blev han rädd och gallskrek sig igenom resterande besök. Någonstans lyc...

Av 1styckesmafolkochjag - 25 april 2011 12:03

Solen skiner som bara den och vi håller oss inne med en liten febrig sjukling som för tillfället sussar sött. Det känns ju lite sådär kan jag säga. Jag börjar bli lite rädd att min lille ska bli ett "öronbarn". Två öroninflammationer på kort tid känn...

Av 1styckesmafolkochjag - 22 april 2011 20:57

Ja precis. Så kul har jag och Marius i påsk.   Misstänkte öroninflammation igen så jag ringde 1177. Vi fick en läkartid 15:30 på en vårdcentral i grannstaden och det enda öppna apoteket där stängde 17:00. Vi hann med andra ord hämta ut antibiotik...

Av 1styckesmafolkochjag - 19 april 2011 20:52


  M fortsätter sin språkliga utveckling och har nu lagt till ordet dator samt Makka Pakka (ibland blir det Pakka Pakka) i sin vokabulär. Idag har han tjatat om Makka Pakka hela dagen (den stentvättande figuren från I drömmarnas Trädgård för er som ...

Ovido - Quiz & Flashcards