Direktlänk till inlägg 19 juni 2010

Jag vill vara fingerborgen

Av 1styckesmafolkochjag - 19 juni 2010 12:07

När killarna sover passar mamman på att duscha och raka benen. Nuförtiden är det en lyx att kunna ta en såpass lång dusch att man hinner snabbraka benen :-)


Jag tänker tillbaka på tiden då M var nyfödd och hur de första månaderna såg ut. Jag vågade inte duscha när han sov, dels för att han sov några få minuter i taget och dels för att jag var övertygad om att han skulle dö i PSD så fort jag vände ryggen till. Det bästa jag gjorde då var att köpa Resispense andningslarm. En liten manick som man fäste vid blöjan. Larmet kostade 1500 kr, men det gjorde att jag kunde sova korta stunder utan att oroa ihjäl mig. När jag skulle duscha fick M sova i sin insats utanför i dörröppningen så jag kunde kika ut på honom en gång var 30 sekund. Stress var bara förnamnet.


När han så började att vända sig på mage så gick det inte att använda larmet längre, och nu när han nästan är 8 månader så kan jag äntligen slappna av lite mer. Jag vågar duscha i lugn och ro när han sover. Det är rätt skönt.


Jag har även tänkt mycket på tid. När M låg i magen så spenderade jag och pappan åtskilliga nätter till att spela Monopol. Vi spelade Monopol till förbannelse :-) Och YATZY. Vi brukade göra fruktsallad, brygga en kanna kaffe och sätta oss ute på gården och spela YATZY i solen eller läsa högt för varandra ur någon spännande bok. Vi hade högläsning varenda kväll i sängen och det var så mysigt. Jag somnade dock alltid när P läste. Till slut kunde jag inte somna om han inte läste högt för mig, jag gissar att det var hans trygga röst som fick mig så avslappnad. Jag saknar det...Tiden för oss...Han var skon, jag var fingerborgen...

 
 
Ingen bild

ullis

20 juni 2010 11:36

Så fint.... Och ja, visst var det så. Jag kan sakna allt vi gjorde innan Isak kom också, och samtidigt vill man ju inte byta ut det här för allt i världen! I början grät jag, för att det aldrig skulle bli som förut. Jag älskade Isak mest av allt, men kunde börja gråta (amningshormon... också) för att jag inte hann gosa med lillkatten på kvällarna längre. Jag trodde att det alltid nu skulle vara som det var första månaderna. Nu kan vi spela Yatzy igen, eller titta på film eller bara vara. Det finns en tid för allt. (Och ja, lyx är att hinna duscha så länge att man hinner raka benen, jag instämmer.)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 1styckesmafolkochjag - 13 december 2011 21:08

Ja det var sannerligen ett tag sedan sist. Det har hänt mycket det senaste halvåret i både positiv och negativ bemärkelse. Jag hade egentligen inte tänkt att skriva något mer i denna blogg, men ändrade mig då jag gärna går tillbaka och  läser och min...

Av 1styckesmafolkochjag - 12 maj 2011 22:18

1 1/2-årskontrollen med tillhörande läkarebesök samt vaccination började bra då vi missuppfattat tiden och kom en timma försent. Inte bra. När M skulle näckas för vägning/mätning blev han rädd och gallskrek sig igenom resterande besök. Någonstans lyc...

Av 1styckesmafolkochjag - 25 april 2011 12:03

Solen skiner som bara den och vi håller oss inne med en liten febrig sjukling som för tillfället sussar sött. Det känns ju lite sådär kan jag säga. Jag börjar bli lite rädd att min lille ska bli ett "öronbarn". Två öroninflammationer på kort tid känn...

Av 1styckesmafolkochjag - 22 april 2011 20:57

Ja precis. Så kul har jag och Marius i påsk.   Misstänkte öroninflammation igen så jag ringde 1177. Vi fick en läkartid 15:30 på en vårdcentral i grannstaden och det enda öppna apoteket där stängde 17:00. Vi hann med andra ord hämta ut antibiotik...

Av 1styckesmafolkochjag - 19 april 2011 20:52


  M fortsätter sin språkliga utveckling och har nu lagt till ordet dator samt Makka Pakka (ibland blir det Pakka Pakka) i sin vokabulär. Idag har han tjatat om Makka Pakka hela dagen (den stentvättande figuren från I drömmarnas Trädgård för er som ...

Ovido - Quiz & Flashcards