Direktlänk till inlägg 30 juli 2010

Så lite man visste

Av 1styckesmafolkochjag - 30 juli 2010 09:35

Det har varit kämpiga 7 dagar, lillen håller på att få två nya tänder i överkäken. Tand 6 och 7 ska spricka fram. Vi har mest skrikfest hela dagarna. Som tur är så sover han bra om natten.


Lilleman har dessutom blivit 9 månader i dagarna och nya faser väntar oss. Senaste veckan ska han inte heller sitta i vagnen utan bli buren (fas?). Annars har vi skrikfest tills vi plockar upp honom. Vi gjorde två besök till Nyköping och det var väl sådär. Lite jobbigt att bära en nästan 10 kg:s i famnen i affärerna. Lillen ska inte heller byta blöja, försöker vi lägga honom på ett skötbord så skriker han som om vi misshandlar honom. (Jag har köpt up n´go blöjor men de funkar sådär) Vi fick en del blickar från alla fikande människor på Västerport efter blöjbytet där. Sådant beteende kan göra mig så arg. Vi gör så gott vi kan och vi gör inte illa vårat barn. Barn är barn och barn skriker av olika anledningar. Så enkelt är det bara. Det är inte det lättaste att trösta ett otröstligt barn. Jag vet att jag inte ska bli stressad men jag blir det ändå. Pappan också. Urdumt.


Innan jag själv fick barn så kan jag nog ha hört till skaran som tänkte :"Herregud, få tyst på ungen. Varför gör inte föräldrarna något? Jag kommer aldrig att låta mitt barn skrika sådär osv..." Tjena. Vad lite man vet innan man själv är förälder. Vad visste jag om föräldrarnas kämpande? Ingenting. Ändå har jag säkert haft fördömande tankar kring deras föräldraskap. Fy på mig. Istället för att fördöma så borde jag ha hyllat, gett några uppmuntrande ord om vilket jättejobb de gör och fyllt på deras energiförråd med lite positiva känslor och tankar ("vilken supermorsa du är som orkar!"). Att ge blickar som får en mamma eller pappa att känna sig värdelös som förälder förbättar ingenting, förmodligen känner de sig redan värdelösa som det är.


Nej, innan jag själv fick barn så var man "expert", visste precis hur man själv skulle göra i den och den situationen m.m Oj oj oj, vad lite man  visste. Man vet verkligen ingenting förrän man själv står där med en liten i famnen. Jag minns att alla med barn sade :"Du kommer att förstå när du själv har barn". Jag förstår nu hur ni menade och hur rätt ni hade.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 1styckesmafolkochjag - 13 december 2011 21:08

Ja det var sannerligen ett tag sedan sist. Det har hänt mycket det senaste halvåret i både positiv och negativ bemärkelse. Jag hade egentligen inte tänkt att skriva något mer i denna blogg, men ändrade mig då jag gärna går tillbaka och  läser och min...

Av 1styckesmafolkochjag - 12 maj 2011 22:18

1 1/2-årskontrollen med tillhörande läkarebesök samt vaccination började bra då vi missuppfattat tiden och kom en timma försent. Inte bra. När M skulle näckas för vägning/mätning blev han rädd och gallskrek sig igenom resterande besök. Någonstans lyc...

Av 1styckesmafolkochjag - 25 april 2011 12:03

Solen skiner som bara den och vi håller oss inne med en liten febrig sjukling som för tillfället sussar sött. Det känns ju lite sådär kan jag säga. Jag börjar bli lite rädd att min lille ska bli ett "öronbarn". Två öroninflammationer på kort tid känn...

Av 1styckesmafolkochjag - 22 april 2011 20:57

Ja precis. Så kul har jag och Marius i påsk.   Misstänkte öroninflammation igen så jag ringde 1177. Vi fick en läkartid 15:30 på en vårdcentral i grannstaden och det enda öppna apoteket där stängde 17:00. Vi hann med andra ord hämta ut antibiotik...

Av 1styckesmafolkochjag - 19 april 2011 20:52


  M fortsätter sin språkliga utveckling och har nu lagt till ordet dator samt Makka Pakka (ibland blir det Pakka Pakka) i sin vokabulär. Idag har han tjatat om Makka Pakka hela dagen (den stentvättande figuren från I drömmarnas Trädgård för er som ...

Ovido - Quiz & Flashcards