Direktlänk till inlägg 8 oktober 2010

del 3

Av 1styckesmafolkochjag - 8 oktober 2010 23:08

CTG-bandet runt min enorma mage får ingen kontakt med bebisen så omkring 02:00 så vill barnmorskan ta hål på fosterhinnan så att hon kan fästa skalpelektroder på den lille därinne. Så fort någon vill undersöka mig "där nere" så frågar jag ynkligt "Kommer det att göra ont?" Det gjorde inte så ont, eller det kändes inte alls när virknålen gjorde hål på hinnan. Jag trodde att vattnet skulle forsa ur mig men jag kände ingenting. Jag vill gå och kissa och trots att personalen säger att jag kan kissa i ett bäcken så vägrar jag. På något sätt så var det otroligt viktigt för mig att sköta mina "behov" på egen hand. Då jag förut spydde upp halva mig själv, och nästan bebisen, så har jag fått dropp för att inte bli uttorkad samt för att få lite energi. Jag minns inte varför men jag tillåts inte att dricka colan vi har med oss trots att jag bönar och ber om bara en klunk. Jag vill borsta tänderna för att få bort spysmaken men vi har glömt tandborstarna hemma. Allt gick ju så fort. Ingen får heller lämna förlossningssalen då svininfluensan härjar som värst, vi kan därför inte ringa någon som kan komma och lämna saker som vi glömt att packa med oss. Inga tandborstar finns heller att få på BB. Kul. Jättekul.(Kan ju även tillägga att vi inte hade batterier till kameran eller rena kläder till oss nedpackade. Jag måste alltså åka hem i mina spykläder. Kul. Verkligen.) Personalen frågar om jag vill bada för att lindra värkarna men jag vill endast ligga blixtstilla och andas hysteriskt i mitt munstycke och spänna kroppen allt vad jag kan. Värkarna gör faktiskt inte inte lika ont om jag spänner mig allt vad jag kan. Ingen får röra mig. Jag vill vara ifred och ligga stilla när jag dör. Så känner jag. Tankegångarna om personalen och P gå ungefär såhär:"Jag ska ligga här och försöka att bekämpa döden med att spänna mig så hårt jag kan och om ni vill stå och stirra på mig under tiden och inte göra ett skit för att hjälpa mig så ...fine. Jag tänker inte röra mig en centimeter". Men...


...jag skulle ju stappla iväg för att kissa. Då var det plötsligt OK att röra på sig tyckte jag. Jag kan säga att det är inte lätt att stappla iväg med en droppställning och värkar som bara kommer och kommer. Det tar lite tid vill jag lova. På toaletten finns ingen toalettsits utan jag får sätta mig på den kalla porslinsringen. Sedan ska ju kisset komma också. Japp. Slappna av, slappna av...NEJ en värkjävel till...och kisset som nästan började rinna. Bara att börja om. Slappna av, slappna av...och efter några försök (sisådär åtta) så lyckas jag.


Tillbaka på britsen så undersöks jag igen och nu är det dags att fästa skalpelektroder på min bebis hjässa. Nu talar barnmorskan om att jag får inte bada om jag skulle få för mig det. "Det var ett jävla tjat om det där badkaret" tänker jag. Stilla ska jag vara. Har ni inte förstått det än? När skalpelektroden är fäst så blir vi lämnade ensamma i rummet ett tag. Värkarna gör så förjordat ont och lustgasen börjar att göra mig helkonstig. Jag hallicunerar om konstiga saker. Skäller på P för att "Du står ju bara där, gör någonting. Jag ligger ju för faan här och dör!" Stackarn. Vad kunde han göra? Han får en uppgift efter en stund och det är att kalla på barnmorskan för nu jävlar behöver jag en epidural. Barnmorskan kommer åter in och hon andas i takt med mig för jag hyperventilerar som en tok. Hon lyckas på något sätt lugna mig och jag lyssnar på henne. Hon övertygar mig om att jag kommer att klara det här utan ryggbedövning. Hon menar att det det framskrider så fint och en EDA kommer att få värkarbetet att avstanna. Jag kommer alltså ha ont i flera timmar längre än vad jag behöver. Hon övertygar mig om att jag kommer att klara detta på bara lustgas å nu jävlar börjar jag att få självförtroende! Jag ska klara av att föda barn på bara lite lustgas! Ack så fel jag hade...


 
 
Cicci

Cicci

11 oktober 2010 09:15

Tandborste- Check!

http://mogenfjortis.blogg.se

1styckesmafolkochjag

11 oktober 2010 19:37

Ja förihelvete icke förgäta gaddrensaren, icke heller kameraladdare! :-)

 
Cicci

Cicci

12 oktober 2010 07:40

Kameraladdaren ligger i väskan, fast å andra sidan kan man ju glömma väskan?!

http://mogenfjortis.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 1styckesmafolkochjag - 13 december 2011 21:08

Ja det var sannerligen ett tag sedan sist. Det har hänt mycket det senaste halvåret i både positiv och negativ bemärkelse. Jag hade egentligen inte tänkt att skriva något mer i denna blogg, men ändrade mig då jag gärna går tillbaka och  läser och min...

Av 1styckesmafolkochjag - 12 maj 2011 22:18

1 1/2-årskontrollen med tillhörande läkarebesök samt vaccination började bra då vi missuppfattat tiden och kom en timma försent. Inte bra. När M skulle näckas för vägning/mätning blev han rädd och gallskrek sig igenom resterande besök. Någonstans lyc...

Av 1styckesmafolkochjag - 25 april 2011 12:03

Solen skiner som bara den och vi håller oss inne med en liten febrig sjukling som för tillfället sussar sött. Det känns ju lite sådär kan jag säga. Jag börjar bli lite rädd att min lille ska bli ett "öronbarn". Två öroninflammationer på kort tid känn...

Av 1styckesmafolkochjag - 22 april 2011 20:57

Ja precis. Så kul har jag och Marius i påsk.   Misstänkte öroninflammation igen så jag ringde 1177. Vi fick en läkartid 15:30 på en vårdcentral i grannstaden och det enda öppna apoteket där stängde 17:00. Vi hann med andra ord hämta ut antibiotik...

Av 1styckesmafolkochjag - 19 april 2011 20:52


  M fortsätter sin språkliga utveckling och har nu lagt till ordet dator samt Makka Pakka (ibland blir det Pakka Pakka) i sin vokabulär. Idag har han tjatat om Makka Pakka hela dagen (den stentvättande figuren från I drömmarnas Trädgård för er som ...

Ovido - Quiz & Flashcards