Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Om att tanka kärlek

Av 1styckesmafolkochjag - 25 januari 2011 21:24

Ja det är precis vad jag och skrutten har gjort ikväll. Vanligtvis somnar min skrutt mellan 18:20 och 19:00. Längre än så orkar han inte vara vaken om han bara sovit en gång under dagen. Denna kväll blev lite speciell då jag hade stängningsturen på jobbet. Jag ville inte låta honom vara på förskolan för länge så favvomorfar (ingen slår morfar) och mormor hämtade honom på eftermiddagen.


Jag kom hem runt 18 och då började dagens mamma/Mariusbus. Vi har tittutat bakom duschdraperiet, jagat varandra, myst på Bombadillkuddarna, sjungit och läst böcker. Men framförallt har vi kramats i massor. Varje gång jag har frågat min skrutt om han vill ha välling så har han kastat sig om min hals. Vanligtvis svarar han ja och springer till köket direkt, vällingen är hans "dagens höjdpunkt"  så att säga. Ikväll märktes det så tydligt att han ville krama ur varje sekund av mammatid han kunde. Jag kände likadant så det blev en sen nattning ikväll. Idag har jag kikat på honom i smyg på förskolan (jag jobbar på en annan avdelning på samma förskola), han verkar trivas :-)


Min dag i övrigt har inte varit så positiv. Jag har så oerhörda smärtor emellanåt att jag flertalet gånger varit tvungen att gå undan för att gråta en skvätt på toaletten. Jag ska på en ny mammografiundersökning i februari och jag hoppas att det inte ska visa något. Läkarna här på VC tror att jag har något som heter Tietzes syndrom. (Lite humor att mina bröstsmärtor kan bero på något som uttalas tittses.) Jag har googlat lite och symtomen låter som det jag har men mitt sitter enbart på höger sida, tydligen är vänster sida övervägande vanligast. Jag kan leva med smärtor så länge jag inte behöver dö av dem. Ibland undar jag vilket som egentligen är värst, oron eller smärtorna. Just nu är kombinationen outhärdlig. Det "värsta" med Tietzes är att det kan sitta i hur länge som helst och det finns inte heller någon direkt smärtlindring. Runt ett år är det vanligt att det sitter i, men efter att ha läst i en del forum så finns de dem som haft smärtorna kroniskt i över tio år. Jag har nu haft det i ca. 10 månader. Men, hellre Tietzes än cancer. Mina smärtor sträcker sig från bröstbenets mitt (i klyftan) ner under höger bröst och ut i revbenen och bröstkorgen, upp igen mot nyckelbenet och ut i höger axel.


Varför jag ska göra ännu en mammografiundersökning är att det som avviker från Tietzes syndrom är de smärtor jag upplever ifrån själva bröstet, i köttet alltså. För att utesluta/upptäcka cancer så görs alltså en ny undersökning. Jag vill bara må bra nu och njuta av det underbara liv jag faktiskt har.



http://gastrolab.1g.fi/a015s.htm

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 1styckesmafolkochjag - 13 december 2011 21:08

Ja det var sannerligen ett tag sedan sist. Det har hänt mycket det senaste halvåret i både positiv och negativ bemärkelse. Jag hade egentligen inte tänkt att skriva något mer i denna blogg, men ändrade mig då jag gärna går tillbaka och  läser och min...

Av 1styckesmafolkochjag - 12 maj 2011 22:18

1 1/2-årskontrollen med tillhörande läkarebesök samt vaccination började bra då vi missuppfattat tiden och kom en timma försent. Inte bra. När M skulle näckas för vägning/mätning blev han rädd och gallskrek sig igenom resterande besök. Någonstans lyc...

Av 1styckesmafolkochjag - 25 april 2011 12:03

Solen skiner som bara den och vi håller oss inne med en liten febrig sjukling som för tillfället sussar sött. Det känns ju lite sådär kan jag säga. Jag börjar bli lite rädd att min lille ska bli ett "öronbarn". Två öroninflammationer på kort tid känn...

Av 1styckesmafolkochjag - 22 april 2011 20:57

Ja precis. Så kul har jag och Marius i påsk.   Misstänkte öroninflammation igen så jag ringde 1177. Vi fick en läkartid 15:30 på en vårdcentral i grannstaden och det enda öppna apoteket där stängde 17:00. Vi hann med andra ord hämta ut antibiotik...

Av 1styckesmafolkochjag - 19 april 2011 20:52


  M fortsätter sin språkliga utveckling och har nu lagt till ordet dator samt Makka Pakka (ibland blir det Pakka Pakka) i sin vokabulär. Idag har han tjatat om Makka Pakka hela dagen (den stentvättande figuren från I drömmarnas Trädgård för er som ...

Ovido - Quiz & Flashcards