Direktlänk till inlägg 6 januari 2011

Det var en gång en dålig mamma...

Av 1styckesmafolkochjag - 6 januari 2011 11:15

Aktuellt: Jag har nu börjat att jobba heltid på en förskola här i staden. Tidiga morgnar, långa dagar och jag har knappt sett skymten av min skrutt. Idag är det dock röd dag och jag är ledig. Jag hade verkligen behövt få sova en lite längre stund men icke sade nicke. Istället fick jag tvinga mig upp vid sjutiden och ta hand om lillfisen. Det är i och för sig hur mysigt som helst när man har vaknat till liv efter stund och surheten försvunnit. MEN jag hade verkligen behövt lite mer sömn, jag ska ändå upp vid 05.00 imorgon.


Nu är det även så att min lilla vilding är tydligen lugn och harmonisk när P har hand om honom. Med mig är han mammagrisig, supergnällig och helvild...han ska testa allt! Inom loppet av 20 minuter har min lille idag :


* ramlat ner från soffan med ansiktet före i golvet

* klämt fingrarna i en byrå

* stoppat fingrarna i alla eluttag vi har (de ska vara barnsäkra även utan pluttmojänger, men jag nojar ändå)

* nästan dragit ner stora långa gardinstången i v-rummet över sig

* fastnat i gardinerna och ramlat med ansiktet i golvet ännu en gång...


...och då kan jag tillägga att jag har varit högst 30 cm ifrån honom vid varje incident. I soffan så höll jag t.o.m i hans ben men ändå lyckades han slingra sig ur och rasa ner. Fort gick det. Jag har alltid stenkoll på honom och är en rätt hönsig mamma, men ändå händer detta. Inte lär han sig att inte göra om det, nejdå, så fort tårarna har torkat så är han uppe i soffan igen eller smäller i byrålådorna. Uttrycket lugn stund existerar inte. Han aktiverar inte sig själv när jag är i närheten, när P är med honom så leker han tydligen själv i sitt rum och är hur lugn som helst. Det känns så orättvist. Jag känner mig som en dålig mamma fastän jag inte är det. Säger jag nej eller ajabaja, även med min argaste och mörkaste röst, så flinar han bara och busar ännu värre. Om P säger samma sak så "lyder" han snällt. Jag önskar bara att jag också kunde få lite lugn och ro emellanåt . Då skulle jag också kunna äta frukost, laga mat, gå på toaletten etc i lugnan ro.


Förmodligen är det väl en reaktion på att jag är den som står honom närmast. Han ska frigöra sig samtidigt som han ska ha mig i närheten hela tiden. Jag har "övergivit" honom nu när vi knappt träffas om dagarna. Han har upptäckt att han har en egen vilja och försöker med alla medel få den igenom, men där går han bet. Jag viker mig inte utan då får han gnälla/skrika. Annars skulle hela dagarna gå ut på att lillen äter pepparkakor, bryter sönder glasögon, bankar sönder P´s  xboxgrejor m.m Jag väntar bara på att han ska lära sig att häva sig ur spjälsängen också, det är väl dags för det snart.


Jösses...

 
 
Ingen bild

Fia

7 januari 2011 20:37

Likadant här - tjejerna leker och fixar för sig själva hur mkt som hellst. A får dessutom sitta och läsa, lägga sig i sängen, gå på toa - u name it utan att bli bråkad med det minsta...själv har jag en Lovis på höften konstant! A säger att jag ska vara glad att de älskar mig så mycket - och det ÄR jag!!

1styckesmafolkochjag

7 januari 2011 21:22

Jo visst ska man vara glad för sina mammagrisar men ibland vore det så skönt med en fem-minutersbreak så att en slurk kaffe hinner slinka ner mellan bus, rackartyg och diverse olyckor :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av 1styckesmafolkochjag - 13 december 2011 21:08

Ja det var sannerligen ett tag sedan sist. Det har hänt mycket det senaste halvåret i både positiv och negativ bemärkelse. Jag hade egentligen inte tänkt att skriva något mer i denna blogg, men ändrade mig då jag gärna går tillbaka och  läser och min...

Av 1styckesmafolkochjag - 12 maj 2011 22:18

1 1/2-årskontrollen med tillhörande läkarebesök samt vaccination började bra då vi missuppfattat tiden och kom en timma försent. Inte bra. När M skulle näckas för vägning/mätning blev han rädd och gallskrek sig igenom resterande besök. Någonstans lyc...

Av 1styckesmafolkochjag - 25 april 2011 12:03

Solen skiner som bara den och vi håller oss inne med en liten febrig sjukling som för tillfället sussar sött. Det känns ju lite sådär kan jag säga. Jag börjar bli lite rädd att min lille ska bli ett "öronbarn". Två öroninflammationer på kort tid känn...

Av 1styckesmafolkochjag - 22 april 2011 20:57

Ja precis. Så kul har jag och Marius i påsk.   Misstänkte öroninflammation igen så jag ringde 1177. Vi fick en läkartid 15:30 på en vårdcentral i grannstaden och det enda öppna apoteket där stängde 17:00. Vi hann med andra ord hämta ut antibiotik...

Av 1styckesmafolkochjag - 19 april 2011 20:52


  M fortsätter sin språkliga utveckling och har nu lagt till ordet dator samt Makka Pakka (ibland blir det Pakka Pakka) i sin vokabulär. Idag har han tjatat om Makka Pakka hela dagen (den stentvättande figuren från I drömmarnas Trädgård för er som ...

Ovido - Quiz & Flashcards